وبلاگی از هر جهت
تاريخ : دو شنبه 16 آبان 1390برچسب:, | 1:1 | نویسنده : شاهین منگورکردستانی

با سلام - لينك هاي انيميشني زير مرتبط است با شيمي اول- سوم - پيش دانشگاهي .و دانشگاهي كه به درخواست بسياري از دوستان تهيه و آماده نموده ام كه مي تواند در فراگيري شيمي نقش بهتري را نسبت به متن داشته باشد.اميد دارم كه نظرات خود را در قسمت پيام ها و نظرات بنويسيد تا نوشته هايم بر اساس خواسته هاي دوستان باشد. با تشكر

1- پيل هاي ولتايي

 

 

 

 

5- پيل خشك

 

6- قانون بويل

 

7- قانون شارل

 

 

 

10-تغييرات گرماي انحلال نمكها درآب

 

 

 

13- هدايت الكتريكي محلولها

 

 

15- بررسي خواص كوليگاتيو

 

16- PH متر



تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:, | 1:2 | نویسنده : شاهین منگورکردستانی

کشف کوسه یک چشم                             

 یک ماهی‌گیر مکزیکی موفق شد یکی از نادرترین انواع کوسه را که فقط یک چشم دارد، پیدا کند. این کوسه 56سانتی‌متری که فقط یک چشم فعال در وسط سر خود دارد، به‌دلیل اختلال سایکلوپیا به این حال‌وروز درآمده است.


 
                                      

به گزارش نشنال‌جئوگرافیک،انریکه لوسرو لئون، ماهی‌گیر مکزیکی چند ماه پیش یک کوسه تیره باردار را شکار کرده بود و وقتی شکم او را باز کرد، با ده جنین کوسه مواجه شد که یکی از آن‌ها فقط یک چشم داشت. او این کشف را در فیس‌بوک منتشر کرد و این چنین شد که خبر به پژوهشگران مرکز میان‌رشته ای علوم دریایی لاپاز مکزیک از ماجرا خبردار شدند و این جنین یک‌چشم را برای تحقیقات بیش‌تر از او قرض گرفتند.
اکنون پژوهشگران اعلام کرده‌اند این جنین قطعا دچار سایکلوپیا و تک‌چشم است. پیش‌از این نیز چند بار دیگر پژوهشگران جنین‌های کوسه تک‌چشم را به شیوه‌ای مشابه مشاهده کرده بودند و این نکته که چنین کوسه‌ای در آب‌های آزاد دیده نشده، بدان معنی است که کوسه‌های تک‌چشم نمی‌توانند برای مدت طولانی در شرایط طبیعی زنده بمانند.


سایکلوپیا نوعی اختلال مادرزادی است که در آن بخش پیش‌مغزی جنینی نمی‌تواند دو کره چشم را به‌وجود بیاورد. البته این کوسه دچار اختلالات دیگری نیز هست: او آلبینو است، یعنی پوست بدنش رنگدانه ندارد و سفیدرنگ دیده می‌شود؛ سوراخ بینی ندارد، در پوزه‌اش برآمدگی دیده می‌شود و ناهنجاری‌هایی در نخاع آن مشاهده می‌شود. دم این کوسه نیز آن‌قدر بدشکل است که موجب کاهش سرعت شنای آن می‌شد.
در پستانداران، رژیم غذایی بد مادر و بخصوص فقر شدید ویتامین A می‌تواند به بروز سایکلوپیا منجر شود، اما در مورد این کوسه مشخص نیست چه اتفاقی افتاده، هرچند که بعید به‌نظر می‌رسد آلودگی عامل بروز این اختلال باشد. 



تاريخ : جمعه 22 مهر 1390برچسب:, | 1:1 | نویسنده : شاهین منگورکردستانی

پنجه شیطان Devil’s Claw

پنجه شیطان عنوان شناخته شده انواع کرفس هارپاگوفتیم و زهری هارپاگوفتیم است که وابسته به تیرة کنجد است. این گیاه بومی جنوب آفریقا و ماداگاسکار است، امروزه در ساوانها و دامنه های دور دست صحرای کالاهاری در آفریقای جنوبی و نامیبیا یافت میشود. هر دو گیاه مزبور برای ساخت ریشه پنجه شیطان با ریشه هارپاگوفتیم در آمیخته میشوند.

۵۷۵۶۷۵۶۷۵.jpg

محققان علوم پزشکی دریافته اند که ریشه پنجه شیطان می تواند التهاب و درد را کاهش دهد. مردم منطقه خویزان صحرای کالاهاری در طول سالیان دراز از ریشه این گیاه برای اهداف درمانی از قبیل معالجه و درمان درد و مشکلات دوران بارداری و همچنین در تهیه پمادهای موضعی برای درمان مشکلات پوستی استفاده کرده اند.

امروزه، این گیاه به عنوان داروی هاضمه و اشتهاآور نیز مصرف میشود. این گیاه دارای خاصیت کاهش دردهای خفیف نیز است.

معرفی گیاه

پنجه شیطان فاقد بوی مشمئز کننده اما حاوی موادی است که مزة آنرا تلخ کرده است. این یک گیاه پربرگ بادوام با ریشه ها و جوانه های شاخ دار است. این گیاه دارای ریشه ها یا پوششهای ثانوی نیز است که از ریشه های اصلی یا جانبی آن رشد می کنند.

ترکیبات گیاه

فرآورده های دارویی گیاه پنجه شیطان از برشها یا دکمه های خشک سائیده شده، تهیه می شوند. از ریشة خشک این گیاه که قابل دسترسی نیز است می توانید انواع چای (دم کرده ها) را تهیه کنید. دکمه های آن حاوی ترکیبات فعالی به نام “مونوترپنیس” است، که در این میان ماده “هارپاگوسید” فعالترین ماده است.

۶۵۴۶۴۴۶۵۴۶۴۶۴.jpg

اشکال موجود

پنجه شیطان به شکل دکمه های ریشه ای به زمین چسبیده یا به صورت کلی قابل دسترسی است. می توانید انواع چای این گیاه (دم کرده) را از ریشة خشک آن تهیه کنید .

نحوه مصرف

پزشکان معالج از ریشة این گیاه برای درمان کم اشتهایی، روماتیسم، آتریت، تب، درد ماهیچه ای، التهاب تاندون ها، مشکلات معده ای- روده ای، بیماریهای کبدی و صفرا استفاده می کنند.

این گیاه نیز درمان مؤثری برای ناراحتیهای ماهیچه ای عضلات میباشد، به عنوان مسکن، آرامبخش و ادرارآور نیز کاربرد دارد. تحقیقات به عمل آمده روی حیوانات نشان داده است که گیاه پنجه شیطان التهاب ناشی از آرتریت را کاهش می دهد. با این وجود، سایر تحقیقات هیچگونه خواص ضدالتهابی از این گیاه نشان نداده است.

به نظر می رسد که این گیاه اثرات متفاوتی در مقایسه با اغلب داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) از خود بر جای می گذارد.

عنصر فعال این گیاه به نام هارپاگوسید (یا ترکیب مرتبط به نام هارپاگید) در داخل بدن به ماده دیگری تبدیل میشود. ماده جدید، به نام هارپاگونین، نیز می تواند ترکیب فعالی باشد که سبب کاهش التهاب ناشی از آرتریت شود.

می توانید از ریشه خشک گیاه پنجه شیطان، یا از تنور آن (محلولی که از گیاه، الکل یا گیاه، الکل و آب تهیه میشود) استفاده کنید. اگر از آن برای درمان جدی بیماریهایی نظیر روماتیسم استفاده می کنید، همیشه به یاد داشته باشید با پزشک خود مشورت کنید.

میزان مصرف

میزان مصرفی توصیه شده برای موارد عمومی این گیاه عبارت است از:

* دکمه خشکیده: روزانه سه بار به میزان ۰/۱ تا ۰/۲۵ گرم از این داروی گیاهی را که به شکل کپسول یا جوشانده موجود است (مایع تهیه شده در اثر جوشاندن گیاه مورد نظر درآب)، مصرف کنید.

* عصارة مایع آ“ (۱:۱ تا ۲۵ درصد الکل): روزانه سه بار به میزان ۰/۱ تا ۰/۲۵ میلی گرم.

* تنتور (۱:۵ تا ۲۵ درصد الکل): روزانه سه بار به میزان ۰/۵ تا ۱/۰ میلی گرم.

نکات احتیاطی

پنجه شیطان گیاهی غیرسمی و بی خطر است، که اساساً هیچگونه عوارض جانبی در صورت رعایت میزان مصرفی توصیه شده ندارد. با این وجود، هیچکس به یقین نمی داند که آیا پنجه شیطان در صورت مصرف دراز مدت سمی خواهد بود یا نه.

اگر زخم معده و دوازدهه یا سنگهای صفراوی دارید، نباید از این گیاه استفاده کنید، مگر اینکه پزشک دستور دهد.

پنجه شیطان ماهیت قلبی دارد بدین معنا که اثرات پزشکی جدی روی قلب برجای می گذارد و از اینرو نباید از آن استفاده کنید، جز اینکه پزشک معالج دستور داده باشد. به نظر برخی، این گیاه می تواند سبب سقط جنین شود اما اسناد و مدارک علمی مؤید این ادعا وجود ندارد.

اگر باردار هستید، باید موضوع را قبل از مصرف دارو یا هر نوع تقویت کننده گیاهی به اطلاع پزشک خود برسانید.

تداخل های احتمالی

شناخته شده نیست



صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد
  • مطالب جالب
  • حقه